Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Kiedy codzienność w sielankowym domu spokojnej starości przerywa brutalne morderstwo, emerytowani detektywi-amatorzy wkraczają do akcji. "Morderców tropimy w czwartki" Richarda Osmana to nie tylko kryminał z twistem, ale też pełna humoru i uroku opowieść o przyjaźni, starości i ludzkich sekretach.
Wszystko zaczyna się w spokojnej angielskiej wiosce, w luksusowym, zamkniętym osiedlu dla seniorów Cooper’s Chase. Mieszkańcy mogą tu cieszyć się emeryturą w otoczeniu zieleni, z dostępem do profesjonalnej opieki i licznych zajęć kulturalnych. Ale kilka sprytnych umysłów postanawia wykorzystać wolny czas nieco inaczej.
"Morderców tropimy w czwartki" to opowieść o nietypowej grupie przyjaciół: Elizabeth, Joyce, Ibrahima i Rona, którzy tworzą nieformalny "Klub Czwartkowy". Spotykają się, by analizować stare, nierozwiązane sprawy kryminalne. Początkowo to raczej intelektualna rozrywka. Jednak kiedy dochodzi do zabójstwa w ich najbliższym otoczeniu, przechodzą od teorii do praktyki.
Największą siłą książki Richarda Osmana są bez wątpienia jej bohaterowie. Autor stworzył pełnokrwiste postaci, których życiorysy i osobowości łączą w sobie doświadczenie, mądrość życiową i ogrom dystansu do siebie.
Elizabeth to liderka grupy. Choć nigdy nie zostaje powiedziane wprost, jej przeszłość jako agentki wywiadu aż kipi z kart powieści. Autor subtelnie buduje tę aurę przez aluzje, szybkie riposty i zdolność wydobywania informacji właściwie z każdego. To postać charyzmatyczna, inteligentna i nieco bezczelna – w najlepszym tego słowa znaczeniu.
To z jej perspektywy poznajemy znaczną część historii. Joyce to była pielęgniarka, wdowa po lekarzu, z pozoru zwyczajna starsza pani, a jednak obdarzona świetnym zmysłem obserwacji i sporym poczuciem humoru. Jej wpisy do dziennika są jednym z najzabawniejszych elementów książki – krótkie, pełne celnych spostrzeżeń i osobliwej szczerości.
Ibrahim to emerytowany psychiatra, mistrz analizy danych i spokojny głos rozsądku w zespole, podczas gdy Ron jest byłym działaczem związkowym, któremu niestraszna konfrontacja – czy to na blokadzie zakładu pracy, czy w rozmowie z podejrzanym. Ten kontrast pomiędzy racjonalnym podejściem a emocjonalnym zaangażowaniem rysuje bogaty portret klubu.
Osman pokazuje, że kryminał wcale nie musi być mroczny, oniryczny i duszny emocjonalnie. Wręcz przeciwnie – można śledzić mordercę, tropić powiązania i analizować tropy, a jednocześnie świetnie bawić się dialogami pełnymi dystansu i poczucia humoru.
Co ważne, ten humor nie jest tani ani wymuszony. Wyrasta naturalnie z charakterów postaci, ich doświadczeń i kontekstu społecznego. Joyce wrzuca do narracji anegdotki o życiu codziennym, Elizabeth ironicznie komentuje zachowania sąsiadów, a Ibrahim rzuca trafne uwagi psychologiczne – często z autoironią. To wszystko sprawia, że mimo tematyki kryminalnej, czytelnik odnajduje w książce duży ładunek ciepła i ludzkiej bliskości.
Richard Osman jest znanym brytyjskim prezenterem i komikiem, co doskonale przekłada się na jego styl pisarski. Choć to jego debiutancka powieść, forma i struktura są zaskakująco dojrzałe.
Narracja prowadzona jest w dwóch głównych trybach: część rozdziałów napisana została w narracji trzecioosobowej, a część w pierwszej – z perspektywy Joyce. Ta mieszanka pozwala z jednej strony wejść w głowę jednej z bohaterek, a z drugiej obserwować całą akcję z szerszej perspektywy.
Zabiegi formalne, takie jak wstawki z notesu Joyce czy przeskoki czasowe, pomagają utrzymać dynamikę i lekkość narracyjną, nie przeszkadzając jednocześnie w prowadzeniu intrygi. Osman z gracją balansuje pomiędzy śledztwem a życiem osobistym swoich bohaterów.
Mimo że książkę można sklasyfikować jako tzw. cozy crime – czyli łagodny kryminał z sympatycznymi bohaterami i bez przesadnej brutalności – Osman umieścił w niej całkiem solidne śledztwo z zaskakującymi zwrotami akcji.
Zbrodnia nie jest jedną z tych, które rozwiązują się same. Bohaterowie muszą drążyć, łączyć punkty, przesłuchiwać świadków, a często obchodzić oficjalną policję. Co więcej, w toku fabuły okazuje się, że nie chodzi tylko o jedno morderstwo – a cała siatka powiązań sięga znacznie dalej, niż mogłoby się wydawać.
Książka stawia silny nacisk na temat starzenia się i tego, jak społeczeństwo traktuje osoby starsze. Osman nie pozwala sobie na stereotypy, pokazując swoich bohaterów jako aktywnych, błyskotliwych i pełnych życia ludzi, którzy nie tylko funkcjonują, ale wciąż mają ogromny wpływ na otaczający ich świat.
Co istotne, czytelnik otrzymuje dojrzałe, ale nie mroczne spojrzenie na starość. Poprzez dialogi i wspomnienia ukazane są:
To sprawia, że książka rezonuje nie tylko jako kryminał, ale także jako ciepła opowieść o społeczności i człowieczeństwie.
"Morderców tropimy w czwartki" to także bardzo kobieca książka. Nie tylko Joyce i Elizabeth są bohaterkami z krwi i kości – cała opowieść jest pełna kobiet, które działają, podejmują decyzje i nie boją się konfrontacji.
Takie ukazanie żeńskich postaci, bez uproszczeń czy schematów, zdecydowanie wyróżnia powieść na tle wielu klasycznych kryminałów. To kobiety pchają akcję do przodu, to one inicjują rozmowy, przejmują ster i podejmują ryzyko – a wszystko to z gracją i świadomością swoich słabości.
Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany, oto kilka powodów, dla których „Morderców tropimy w czwartki” to tytuł, którego nie warto przegapić:
„Morderców tropimy w czwartki” spodoba się z całą pewnością osobom, które:
To lektura idealna na spokojny wieczór, podróż pociągiem, weekend poza miastem – wszędzie tam, gdzie chcesz zanurzyć się w pełną uroku opowieść detektywistyczną, która nie tylko bawi, ale i mówi prawdę o życiu.
„Morderców tropimy w czwartki” to pierwszy tom cyklu o Klubie Czwartkowym. Richard Osman kontynuuje historię w kolejnych częściach, rozwijając nie tylko intrygi kryminalne, ale też relacje pomiędzy bohaterami.
Jeśli więc pokochasz czwartkowych detektywów tak jak wielu czytelników na całym świecie, możesz liczyć na ciąg dalszy przygód — i to co najmniej równie intrygujący.